W fazie konsultacji publicznych jest projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Cały projekt znajduje się tutaj.
W dziale bezpieczeństwo pożarowe zaproponowano następujące zmiany:
1) § 207
2) § 216 ust. 8
W budynkach wysokich i wysokościowych przyjmuje się powszechnie, że w czasie pożaru ze względu na ograniczoną przepustowość pionowych dróg ewakuacyjnych, budynek powinni opuścić jedynie użytkownicy kondygnacji, na której powstał pożar i kondygnacji sąsiednich, natomiast inni powinni móc bezpiecznie przetrwać pożar pozostając na swych kondygnacjach. W związku z tym możliwość przenoszenia się pożaru, po palnej izolacji cieplnej z jednej kondygnacji na drugą, powinna być wyeliminowana na całej wysokości tych budynków, a nie tylko powyżej 25 m, jak stanowią obecne przepisy.
3) § 220
Zmieniono wartości klasy odporności ogniowej drzwi lub innych zamknięć jako połowa wartości klasy ścian wewnętrznych. Utrata szczelności ogniowej (E) i izolacyjności ogniowej (I) przez drzwi lub inne zamknięcia prowadzi do natychmiastowej utraty szczelności ogniowej i izolacyjności ogniowej przez przegrodę, w której się znajdują te elementy. Nie ma potrzeby różnicowanie tych klas odporności ogniowej, gdyż decyduje najsłabsze ogniwo.
Stosowanie przegrody o wyższej klasie niż klasa odporności ogniowej występującego w niej zamknięcia nie ma uzasadnienia, ponieważ pożar przedostanie się do sąsiedniego pomieszczenia przez otwór po przekroczeniu czasu klasyfikacyjnego wymaganego dla danego zamknięcia,
a co za tym idzie przegroda spełniać będzie funkcję określoną w § 207 ust. 1 pkt 2 (ograniczenia rozprzestrzeniania się ognia i dymu w budynku) tylko przez czas wynikający z klasyfikacji określonej dla występującego w niej zamknięcia.
4) § 223
Zmodyfikowano ust. 3, z uwagi na fakt, iż nowoczesne rozwiązania dla balkonów obejmują łączniki balkonowe, które choć zawierają elementy inne niż niepalne, to ze względu na swoją budowę nie są rozprzestrzeniającymi ognia, a ponadto spełniają wymagania w zakresie szczelności ogniowej i izolacyjności ogniowej, co jest wystarczające, by uznać przegrodę za skuteczną.
5) § 225
6) § 227
Do ust. 4 pkt 1 wprowadzono zmiany z uwagi na aktualnie nieprecyzyjny zapis, który może być interpretowany jako nie spełniony przy zastosowaniu systemu wysokociśnieniowej mgły wodnej uruchamianej za pomocą systemu detekcji pożaru, co z punktu widzenia bezpieczeństwa pożarowego jest rozwiązaniem poprawnym.
7) § 235
Wprowadzona zmiana uzasadniona jest faktem, iż przepis w obecnym kształcie definiuje jedno możliwe rozwiązanie techniczne, podczas gdy do zapewnienia zabezpieczenia przed przeniesieniem się pożaru ponad ścianą oddzielenia przeciwpożarowego wystarczy materiał NRO.
8) § 237
Doprecyzowano definicję systemu wentylacji oddymiającej, z uwagi na konieczność zablokowania możliwości wydłużania przejścia ewakuacyjnego na podstawie wykorzystania systemu wentylacji strumieniowej, który w czasie ewakuacji osób nie pracuje. W związku z powyższym wprowadzono złagodzenie wymogów, które nie wpływają w żaden sposób na bezpieczeństwo osób.
9) § 246
Zmodyfikowano § 246 w taki sposób aby przedstawione wymaganie odnosiło się do powierzchni kondygnacji, a nie rzutu poziomego budynku. Różne kondygnacje mają różne powierzchnie, często w najwyższej części obiektu wykonanie drugiej pionowej drogi ewakuacji jest trudne technicznie.
10) § 271
Wprowadzone zmiany w § 271, poprzez dodanie nowego ust. 8a, mają na celu umożliwienie zmniejszenie wymaganych odległości od granicy użytku leśnego na własnej działce pod warunkiem spełnienia określonych warunków dotyczących zabezpieczeń przeciwpożarowych.§ 277
Z uwagi na zastosowanie samoczynnych urządzeń gaśniczych wodnych temperatura na powierzchni przewodów wentylacji oddymiającej zostanie znacznie obniżona, co pozwala na rezygnację z wymagania spełnienia kryteriów izolacyjności ogniowej (§ 277 ust. 5). Zastosowanie powyższych urządzeń gaśniczych nie zmniejsza jednak wielkości przecieków przewodów oddymiających i w związku z tym konieczne jest zachowanie klasy odporności ogniowej tych przewodów z uwagi na dymoszczelność (S).
Czym są konsultacje publiczne i do kogo są adresowane?
Należy podkreślić, że istnieje różnica pomiędzy konsultacjami społecznymi a konsultacjami publicznymi. Jak można przeczytać na stronie Rządowego Centrum Legislacji (rcl.gov.pl): w ramach konsultacji publicznych projekt przedstawia się organizacjom społecznym lub innym zainteresowanym podmiotom albo instytucjom, których opinia jest pożądana z uwagi na treść projektu ustawy. Celem konsultacji publicznych jest zebranie uwag do projektu dokumentu rządowego od podmiotów spoza sektora organów i instytucji państwowych, w tym zwłaszcza od organizacji społecznych, a także obywateli, którzy wyrażą chęć zgłoszenia takich uwag. Powinny więc one być prowadzone w sposób otwarty i powszechny, zapewniający każdemu obywatelowi dostęp do konsultowanych dokumentów i możliwość wypowiedzenia się, a także otrzymanie możliwie pełnie uargumentowanych odpowiedzi na zgłoszone uwagi.
Na moment publikacji tego wpisu, swoje uwagi zgłosiły już między innymi:
Uwagi można przesyłać pocztą tradycyjną, ale również e-mailem – na adres malgorzata.krauze@mib.gov.pl.
Najnowsze komentarze